
سوالاتی که سرمایه گذاران از استارتاپ ها خواهند پرسید
نوشته توسط ریچارد هاروچ
کارآفرینان می توانند با پیش بینی سؤالات دریافتی از سوی سرمایه گذاران ، شرکت های استارتاپی خود را به سمت سرمایه گذاران هدایت کنند. عدم پاسخگویی متفکرانه و معقول به سؤالات سرمایه گذاران ، احتمال تأمین اعتبار شرکت را کاهش می دهد.
در ادامه لیستی از سوالات کلیدی که کارآفرین باید در این زمینه پاسخ دهد یا پیش بینی کند آورده شده:
بررسی اجمالی
در ابتدای سرمایه گذاری ، سرمایه گذاران می خواهند مروری واضح و مختصر از آنچه شرکت انجام می دهد داشته باشند ، چرا باید جالب باشد ، و چرا سرانجام منجر به یک خروجی بزرگ شود. بنابراین ، انتظار می رود که موارد زیر را پوشش دهید:
- شرکت چه کاری انجام می دهد؟
- چه چیزی در این شرکت بی نظیر است؟
- چه مشکل بزرگی را حل می کند؟
- فرصت بازار آن چقدر بزرگ است؟
- کجا مستقر هستید؟
- شرکت چقدر می تواند بزرگ شود؟
بازار
شما باید یک تصویر واضح از فرصت بازار که به طور معناداری در حال بزرگ شدن و رشد است، ترسیم کنید ، بنابراین سؤالاتی از این قبیل دریافت خواهید کرد:
- بازار واقعی مخاطب شما کدام است ؟
- شما در درازمدت چه درصد از بازار را برنامه ریزی می کنید، بگیرید؟
- چگونه به فروش صنعت خود و نرخ رشد آن می رسید؟
- چرا شرکت شما پتانسیل رشد دارد؟
موسسین و تیم استارتاپ
برای بسیاری از سرمایه گذاران استارتاپ ، تیم مدیریتی مهمترین عنصر در تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری است. کارآفرینان باید نشان دهند که اشتیاق و حس فداکاری دارند واز تجربه مربوط به این حوزه برخوردار هستند. بنابراین این سؤالات را پیش بینی کنید:
- موسسین و اعضای اصلی تیم چه کسانی هستند؟
- تیم چه تجربه مرتبطی در این حوزه دارد؟
- در کوتاه مدت چه موارد کلیدی برای تیم لازم است اضافه شود؟
- چرا تیم منحصرا قادر به اجرای برنامه تجاری شرکت است؟
- شما چند نفر کارمند دارید؟
- چه چیزی موسسین را تحریک می کند؟
- چه معیاری برای تیم در 12 ماه آینده برنامه ریزی کنید؟
محصولات و خدمات استارتاپ
کارآفرین باید به وضوح بیان کند که محصول یا خدمات شرکت از چه مواردی تشکیل شده است و چرا منحصر به فرد است ، بنابراین انتظار می رود سوالات زیر را دریافت کنید:
- چرا کاربران به محصول یا خدمات شما اهمیت می دهند؟
- مهمترین نقاط عطف محصول چیست؟
- ویژگی های اصلی متمایز شده محصول یا خدمات شما چیست؟
- از نمونه های اولیه محصول یا خدمات چه چیزی آموخته اید؟
- نمایشی از محصول یا خدمات خود ارائه دهید.
- دو یا سه ویژگی اصلی که قصد دارید اضافه کنید چیست؟
مشاوره جهت جذب سرمایه گذار استارتاپ و پروژه های استارتاپی توسط تیم تکبا
راه های تماس از طریق بخش تماس با ما و مشاوره استارت اپ
رقابت استارتاپ ها
شرایط رقابتی برای شرکت همیشه وجود خواهد داشت و کارآفرینی که پاسخ دهد “ما رقیبی نداریم” برای دریافت اعتبار با مشکل روبرو می شود . بنابراین حتما سؤالات زیر را پیش بینی کنید:
- رقبای شرکت چه کسانی هستند؟
- چه چیزی به استارتاپ شما مزیت رقابتی می بخشد؟
- رقبا شما نسبت به شما چه مزایایی دارند؟
- در مقایسه با رقبا خود ، چگونه با توجه به قیمت ، ویژگی ها و عملکرد رقابت می کنید؟
- موانع ورود چیست؟
بازاریابی و جذب مشتری برای استارتاپ
سرمایه گذاران می خواهند از برنامه ریزی شرکت برای بازاریابی ، هزینه دستیابی به مشتری و ارزش بلند مدت مشتری اطلاع پیدا کنند. بنابراین ، برای موارد زیر آماده باشید:
- بازار عرضه محصولات و خدمات و برنامه ریزی شرکت برای بازار چگونه است ؟
- استراتژی روابط عمومی شرکت چیست؟
- استراتژی رسانه های اجتماعی شرکت چیست؟
- هزینه خرید مشتری چقدر است؟
- ارزش طول عمر مشتری چقدر پیش بینی شده است؟
- چه تبلیغاتی انجام خواهید داد؟
- چرخه فروش عادی در فاصله بین تماس اولیه مشتری و بسته شدن فروش چیست؟
جذابیت
شرکتی که با جذابیت ، زود توجهات را به خود جلب کند ، با دید مثبت مشاهده می شود ، بنابراین آماده پاسخگویی به این سؤالات باشید:
- این استارتاپ به چه صورت جذابیت اولیه را بدست آورده است (فروش ، ترافیک وب سایت شرکت ، دانلود برنامه ها و غیره).
- چگونه می توان جذابیت اولیه را تسریع کرد؟
- دلایل اصلی جذابیت اولیه چیست؟
ریسک
در هر برنامه کسب و کار به ناچار ریسک هایی وجود دارد ، بنابراین برای پاسخ به این سؤالات فکر کنید:
- به نظر شما ریسک های اصلی کسب و کار چیست؟
- چه ریسک های قانونی دارید؟
- آیا ریسک های نظارتی دارید؟
- آیا ریسک مسئولیت محصول وجود دارد؟
پایان بازی
سرمایه گذاران می خواهند بدانند چه زمانی و چگونه می توانند خروجی و بازده سرمایه گذاری خود را دریافت می كنند ، بنابراین آنها سؤال می كنند:
- خروج احتمالی ، عرضه اولیه سهام ( IPO ) و ادغام وخرید ( M&A) چیست؟
- چه موقع خروج اتفاق می افتد؟
- چه کسانی صاحبان احتمالی خواهند بود؟
- با توجه به مقایس بازار ، چگونه می توان ارزش گذاری یک خروج را تعیین کرد؟
مالکیت معنوی استارتاپ
برای بسیاری از شرکت ها ، مالکیت معنوی کلید موفقیت خواهد بود. سرمایه گذاران توجه ویژه ای به پاسخ این سؤالات خواهند داشت:
- آیا شرکت استارتاپ دارای مالکیت معنوی اصلی (حق ثبت اختراع ، ثبت اختراعات در انتظار ، حق چاپ ، اسرار تجاری ، علائم تجاری ، نام دامنه) است؟
- چه اطمینانی دارید که مالکیت معنوی این شرکت حقوق شخص ثالث را نقض نکند؟
- چگونه مالکیت معنوی شرکت توسعه یافته؟
- آیا کارفرمایان قبلی ادعای احتمالی در مورد مالکیت معنوی شرکت دارند؟
مسائل مالی استارتاپ ها
هر سرمایه گذار وقت خود را صرف درک وضعیت مالی فعلی شرکت و نرخ هزینه احتمالی آینده می کند. برای این سؤالات به خوبی آماده باشید:
- پیش بینی های سه ساله شرکت چیست؟
- فرضیات اساسی در پیش بینی شما چیست؟
- چه میزان سهام و بدهی شرکت بالا رفته است. ساختار سرمایه چگونه است ؟
- چه سرمایه گذاری در آینده یا تأمین اعتبار بدهی لازم خواهد بود؟
- میزان سهام اختیاری برای کارمندان چقدر است؟
- شرکت استارتاپی شما چه موقع به سودآوری می رسد؟
- تا زمانی که شرکت به سودآوری برسد ، چه میزان هزینه تحمیل می شود؟
- واحد اقتصاد شما چیست؟
- عواملی که رشد سریع را محدود می کند چیست؟
- معیارهای کلیدی که تیم مدیریت روی آن متمرکز است کدامند؟
دوره تامین مالی
سرمایه گذاران استارتاپی می خواهند از وضع موجود در دور تامین مالی و اطلاعات مربوطه به شرح زیر تصویری شفاف بدست آورند:
- در این دور چقدر جمع می شود؟
- ارزش گذاری قبل از پول شرکت مورد نظر چیست؟
- آیا سرمایه گذاران موجود در دور مشارکت داده خواهند شد؟
- درآمدهای برنامه ریزی شده حاصل از این دور چیست؟
- تأمین اعتبار برای شما به چه نقاط عطفی خواهد رسید؟